سفارت خون

شهاب  شهسواري
 
درست در همان ساعاتي كه رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا، دونالد ترامپ در صفحه شخصي خود در توييتر دوشنبه را «يك روز بزرگ براي اسراييل» توصيف مي‌كرد، تك‌تيرانداز‌هاي ارتش رژيم صهيونيستي پشت فنس‌هاي حائل نوار غزه ده‌ها فلسطيني را قتل‌عام مي‌كردند. در جشن ترامپ براي عملي كردن تصميمش در انتقال سفارت امريكا به قدس اشغالي، ده‌ها هزار فلسطيني در نزديكي خط حائل بين نوار غزه همزمان با مراسم افتتاح سفارت ايالات متحده امريكا در قدس اشغالي به تظاهرات بزرگ بازگشت ادامه دادند. امروز قرار است همزمان با سالروز روز نكبت، آخرين و بزرگ‌ترين آن برگزار شود. استمرار تظاهرات بزرگ بازگشت در نوار غزه روز گذشته با سركوب شديد نظاميان صهيونيست مواجه شد و با تيراندازي مستقيم نظاميان صهيونيست از آن سوي فنس‌هاي حائل، قريب به 60 فلسطيني(تا لحظه تنظيم اين گزارش) به شهادت رسيدند و بيش از دوهزار نفر ديگر زخمي شدند. تعداد شهداي تظاهرات روز دوشنبه به‌شدت نسبت به تظاهرات هفته‌هاي گذشته بسيار بالاتر بود و بعد از 7 هفته برگزاري تظاهرات تعداد شهداي فلسطيني تظاهرات بزرگ بازگشت از 100 نفر عبور كرد. اتحاديه عرب اعلام كرده است كه روز چهارشنبه جلسه‌اي براي بررسي «تصميم غيرقانوني امريكا براي انتقال سفارت اين كشور از تل‌آويو به قدس» برگزار خواهد كرد، هرچند برگزاري اين جلسه كه به رياست عربستان سعودي انجام خواهد شد حتي در سطح وزراي خارجه كشورهاي عربي هم نيست. كشتار تظاهرات كنندگان در نوار غزه، بزرگ‌ترين كشتار فلسطينيان از زمان جنگ 2014 غزه محسوب مي‌شود. همزمان در شرايطي كه شهرهاي كرانه باختري رود اردن نيز شاهد تظاهرات فلسطينيان در اعتراض به افتتاح سفارت امريكا در قدس اشغالي بود، در سايه تدابير شديد امنيتي مراسم افتتاح سفارت امريكا با حضور مقام‌هاي امريكايي و مقام‌هاي بلندپايه رژيم صهيونيستي و تعدادي مهمانان خارجي برگزار شد. در سراسر قدس اشغالي نيروهاي امنيتي رژيم صهيونيستي با ايجاد پست‌هاي بازرسي و بستن مسير‌هاي عبور و مرور از تجمع اعراب ساكن قدس شرقي براي اعتراض به انتقال سفارت امريكا جلوگيري كردند. قرار است امروز همزمان با تظاهرات روز نكبت و براي بزرگداشت شهداي تظاهرات دوشنبه، فلسطينيان اعتصاب سراسري برگزار كنند. رونن مانليس، سخنگوي ارتش رژيم صهيونيستي تظاهرات روز دوشنبه را بي‌سابقه توصيف كرده‌بود. هفتاد سال پيش، روز 14 مه 1948، ساعاتي پيش از آنكه نيروي دريايي بريتانيا آخرين سربازان اين كشور را از خاك فلسطين خارج كند و به قيموميت خود بر خاك فلسطين پايان دهد، ديويد بن‌گورين، يكي از رهبران گروه‌هاي يهودي در بيانيه‌اي اعلام كرد: «سرزمين اسراييل، زادگاه قوم يهود است، ما اعلام مي‌كنيم كه يك دولت يهودي در اين سرزمين تشكيل مي‌شود، دولت اسراييل. » به نوشته نيويورك‌تايمز براي رييس‌جمهور وقت ايالات متحده امريكا، هري ترومن، فقط 11 دقيقه وقت لازم بود تا با عجله از اين بيانيه حمايت كند و تاسيس رژيم صهيونيستي را به رسميت بشناسد، اما 70 سال زمان برد تا امريكايي‌ها تصميم بگيرند سفارت خود را به شهري منتقل كنند كه بن گورين به عنوان «پايتخت ابدي اسراييل» معرفي كرده ‌بود. شهري كه بر اساس قطعنامه 194 مقرر شده‌بود موقعيت ويژه بين‌المللي داشته‌باشد و كنترل آن در اختيار سازمان ملل متحد باشد.
 
كشورهايي كه در قدس سفارت داشتند


از زمان تاسيس رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، گروهي از كشورها كوچك جهان، به ويژه برخي كشورهاي امريكاي لاتين و آفريقا، سفارت خود را در شهر قدس اشغالي تاسيس كرده‌اند، هرچند كه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل در مورد تعيين سرنوشت قدس اشغالي پس از رسيدن به راه‌حل براي سرزمين‌هاي فلسطيني، باعث شد تا همه كشورهاي جهان نمايندگي‌هاي خود را نزد رژيم صهيونيستي به شهر تل‌آويو منتقل كنند. ساحل‌عاج، زئير (جمهور دموكراتيك كنگو) و كنيا، از جمله كشورهاي آفريقايي بودند كه نمايندگي‌هاي خود را در قدس، بعد از جنگ رمضان در سال 1973، تعطيل كردند. سال 1980 كنست رژيم صهيونيستي قانوني تصويب كرد كه در آن تمام شهر قدس از جمله مناطق اشغالي قدس شرقي و شهر قديمي «يك شهر كامل و واحد» معرفي شده ‌بود. شوراي امنيت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌اي اين مصوبه پارلمان رژيم صهيونيستي را غيرقانوني اعلام كرد و تاكيد كرد «كشورهايي كه نمايندگي‌هاي ديپلماتيك خود را در قدس افتتاح كرده‌اند بايد اين نمايندگي‌ها را منتقل كنند.» اين قطعنامه شوراي امنيت باعث شد تا باقي‌مانده كشورهايي نيز كه در اين شهر سفارت داشتند از جمله هلند، هاييتي و تعدادي ديگر از كشورهاي امريكاي لاتين، سفارت خود را از قدس به تل‌آويو منتقل كنند. كستاريكا و ال‌سالوادور آخرين كشورهايي بودند كه سال 1984 تصميم گرفتند سفارتخانه‌هاي خود را به قدس اشغالي بازگردانند اما بار ديگر سال 2006 از اين تصميم عقب‌نشيني كردند. 70 سال بعد از اعلام تاسيس رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا، دستور داد تا سفارت ايالات متحده امريكا از تل‌آويو به قدس اشغالي منتقل شود. فاز اول انتقال سفارت امريكا به قدس اشغالي، روز گذشته با حضور هياتي بلندپايه از ايالات متحده امريكا به رياست قائم مقام وزارت خارجه اين كشور و با حضور دختر و داماد رييس‌جمهور امريكا و وزير خزانه‌داري اين كشور انجام شد. قرار است ديويد فريدمن، سفير و تعداد كمي از كارمندان دفتر سفير امريكا بعد از افتتاح ساختماني كه قرار است به عنوان سفارت امريكا استفاده شود، به اين دفتر منتقل شوند. با اين حال انتقال همه 300 كارمند سفارت امريكا از تل‌آويو به قدس بر اساس برنامه اعلام شده، ممكن است 8 تا 10 سال طول بكشد. تل‌آويو از 86 كشوري كه در تل‌آويو سفارت دارند دعوت كرده‌بود تا در اين مراسم شركت كنند، اما فهرست نمايندگاني را از 32 كشور اعلام كرد كه در اين مراسم شركت مي‌كنند كه 4 كشور اتريش، كنگو، ساحل‌عاج و ويتنام، كه در اين فهرست نام آنها آمده‌بود، حضور خود را در اين مراسم تكذيب كردند. گواتمالا كه دولتش در سال‌هاي دهه 1980 از پشتيباني دولت رژيم صهيونيستي براي جنگ با شورشيان بهره‌منده شده‌ بود هم در پي تصميم امريكا براي انتقال سفارت قصد دارد روز چهارشنبه سفارت خود را در قدس اشغالي افتتاح كند. پاراگوئه، كشور ديگر امريكاي مركزي هم اعلام كرده است كه از تصميم امريكا پيروي خواهد كرد تا تعداد سفارتخانه‌‌هاي خارجي در قدس اشغالي به 3 برسد. جارد كوشنر، داماد دونالد ترامپ كه روز يكشنبه به همراه همسرش وارد فرودگاه بن‌گورين تل‌آويو شده‌بود، بلافاصله با همراهي جيسون گرينبالت، فرستاده ويژه رييس‌جمهور امريكا در امور صلح خاورميانه به ديدار بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي رفت. دونالد ترامپ از زمان روي كار آمدن مسووليت مذاكره براي صلح بين اعراب و اسراييل را به دامادش سپرده و وعده داده است تا نتيجه اين مذاكرات به «معامله قرن» منتهي شود.
 
آرمان بازگشت
پاكسازي قومي در سرزمين‌هاي فلسطيني توسط صهيونيست‌ها از زمان تشكيل اين رژيم در سال 1948، براي 70 سال ادامه پيدا كرده است. طي دو جنگ در سال‌هاي 1948 و 1967، بيش از يك ميليون و 300 هزار فلسطيني از زمين‌ها و خانه‌هاي خود آواره شدند. هر چند در حال حاضر از ميان آوارگان نسل اول كه بين 50 تا 70 سال پيش مجبور به ترك خانه‌هاي‌شان شده‌اند، تنها نزديك به 30 هزار نفر زنده مانده‌اند، اما مجموع آوارگان فلسطيني با در نظر گرفتن نسل‌هاي بعدي كه در اردوگاه‌هاي آوارگان در غزه، كرانه باختري رود اردن، اردن، لبنان و سوريه متولد شده‌اند، به بيش از 5 ميليون نفر مي‌رسند. قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد چه در شوراي امنيت و چه در مجمع عمومي، حق بازگشت آوارگان فلسطيني به سرزمين‌هاي‌شان و حق بازگرداندن مالكيت زمين‌ها به صاحبان فلسطيني را به عنوان يك حق اساسي براي آنها به رسميت شناخته است، اما سياست پاكسازي نژادي كه از سوي اسراييل اعمال مي‌شود تاكنون نه تنها زمينه‌اي براي بازگشت آوارگان ايجاد نكرده، بلكه به صورت پيوسته به زمين‌هاي فلسطيني اشغالي افزوده است. ساختمان سفارت جديد ايالات متحده امريكا در جنوب قدس اشغالي از جمله همين زمين‌هاي اشغالي است. زمين‌هايي كه در جنگ 1967 توسط ارتش اسراييل اشغال شد و در قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد در مورد تقسيم سرزمين‌هاي فلسطيني بين دو كشور عربي و يهودي، به عنوان سرزمين‌هاي تحت قيموميت بين‌المللي به رسميت شناخته‌شده است.
 
سخنراني كوشنر و نتانياهو در افتتاحيه سفارت امريكا
در حالي كه دونالد ترامپ همزمان با آغاز مراسم افتتاح سفارت ايالات متحده در قدس اشغالي در صفحه توييتر خود نوشت: «روز بزرگي براي اسراييل است، تبريك مي‌گويم. » داماد او جارد كوشنر، كه در مراسم افتتاح سخنراني مي‌كرد ادعا كرد افتتاح اين سفارت «به جهان نشان مي‌دهد كه امريكا قابل اعتماد است.» اين اظهارات در شرايطي بيان مي‌شود كه در زمان اعلام تصميم ترامپ براي افتتاح سفارت امريكا در قدس اشغالي، 128 كشور جهان در مجمع عمومي سازمان ملل متحد با راي مثبت به قطعنامه‌اي اين اقدام را به عنوان اقدامي خلاف قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد محكوم كردند. به گزارش فارس، كوشنر گفت كه «ترامپ هنگام انتقال سفارت گفته كه تصميم امروز به معني كاهش تعهد امريكا در حمايت از صلح نيست. بلكه امريكا به حمايت كامل از صلح متعهد است. با اين اقدام هر دو طرف بيش از آنكه از دست بدهند به دست خواهند آورد.» «بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي هم كه نمي‌توانست خوشحالي خود را در مراسم افتتاح سفارت امريكا پنهان كند، در سخنراني خود گفت: «كوه معبد (حرم شريف قدس) در دستان ما است.» او گفت: «دوستان عزير؛ چه روز باشكوهي است. اين لحظه را به خاطر بسپاريد. اين تاريخ است. رييس‌جمهور ترامپ با به رسميت شناختن تاريخ، شما تاريخ‌ساز شده‌ايد.» وي اضافه كرد: «رحمت خداوند بر ايالات متحده امريكا باد و بر اورشليم (بيت‌المقدس) كه پايتخت ابدي و واحد اسراييل است.» نتانياهو، از ترامپ هم تشكر كرد و گفت: «ممنون رييس‌جمهور ترامپ كه شجاعت پايبند ماندن به وعده‌هاي‌تان را داشتيد.»
 
روز شرم بزرگ
محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه كشورمان در واكنش به كشتار وحشيانه مردم غزه به دست ارتش اسراييل در صفحه كاربري توييتر خود نوشت: «رژيم اسراييل تعداد بي‌شماري از فلسطينيان را در حالي كه به وضعيت بزرگ‌ترين زندان فضاي باز جهان اعتراض مي‌كنند، با خونسردي به قتل رساند. همزمان ترامپ انتقال غيرقانوني سفارت امريكا را جشن گرفته است و همكاران عربش براي انحراف افكار عمومي تلاش مي‌كنند. روز شرم بزرگ!»